English home Wonders of Nature

Stormchase into Germany, 22 june 2008
Dutch version

This part of the website is dedicated to stormchasing, that is hunting for severe weather. In Europe we can observe nice severe weather but you have to be at the right time at the right location. We will go storm chasing in the Unites States to observe severe weather perhaps including tornado's. To gain more theoretical knowledge we will attend the European Conferences on Severe Storms.

We did not succeed in escaping from this fast moving stormcell

  1. De Bilt > A12 > Arnhem > A50 > Apeldoorn > A1 > Borne > A1 > Oldenzaal > A30 > Rheine (Hörstel)
  2. Map: from De Bilt via Arnhem and Borne to Rheine, ausfahrt 9 (Hörstel)
  3. Some images of this very nice chaseday...
  4. ESTOFEX Storm Forecast for 22 june 2008
  5. ESWD Storm Reports of 22 june 2008
  6. Peter van Leuteren - StormChase report sunday 22 june 2008
  7. Koen Miskotte - Incoming supercell sunday 22 june 2008
  8. Bernard Hulshof - StormChase report sunday 22 june 2008
  9. Skywarn Netherlands forum - chasereports 22 june 2008
  10. Report by the Dutch National Weather Service "KNMI"
  11. Reports at "Onweer Online"
  12. Golfball size Hail: 10 million euro damage
  13. MSG, 22 june 2008 at 12:00 UTC - note the emerging supercell at the moment we leave Borne!
  14. Radar, 22 june 2008 at 15:35 MEZT - note the purple colored area of the biggest spot... we are exactly underneath...!
  15. Lightning, 22 june 2008 - accumulated lightning


De Bilt > A12 > Arnhem > A50 > Apeldoorn > A1 > Borne > A1 > Oldenzaal > A30 > Rheine (Hörstel)

Vrijdagochtend 20 juni is Daniel de eerste die ons attent maakt op wat het GFS-model voor zondag in petto heeft. Op dat moment hebben we (natuurlijk) nog geen idee hoe de situatie zondag gaat uitpakken maar we zijn nu wel op onze hoede. Ik sein diezelfde ochtend Roy in die altijd in is voor een chase-je... Vrijdagavond is er eerst nog aandacht voor mogelijke NLC's en lijkt de zondag nog ver weg.

Zaterdag rond het middaguur heeft Estofex voor onze omgeving en westelijk Duitsland een threat level 1 voor de zondag in de aanbieding, een teken dat er iets staat te gebeuren. Alhoewel een "1" nog geen grote hoeveelheden alarmbellen doet rinkelen. Meteoalarm heeft op datzelfde moment nog helemaal geen waarschuwing uitstaan dus ik heb op zaterdagmiddag nog helemaal geen chaseplannen voor de zondag. Ik wil eigenlijk eerst eens een zeer grote opruiming gaan houden want daar is het, na de stormchase in de USA van Roy en mij en allerlei andere activiteiten nog niet van gekomen. Verder moet het stormchaseverhaal USA 2008 op mijn site verder worden uitgewerkt, resumerend: meer dan genoeg te doen voor de zondag.

's-Avonds meldt Roy dat hij Estofex wel naar 2 of 3(!) ziet gaan voor de zondag. Die jongen durft wel en zal gelijk gaan krijgen... een hele voorbeschouwing volgt waarbij Roy opmerkt dat Europa anders is dan de USA. Dat is wel duidelijk: we hebben hier geen Golf van Mexico en geen Rocky Mountains (dryline) en dat maakt nogal een verschilt. Maar ook wij hebben vocht, warmte, gemene koufrontjes en een jet dus als het allemaal precies op het juiste moment samenbalt kan er ook hier in Europa best iets leuks gebeuren. Roy merkt op dat Estofex het wel heeft over grote shear maar dan alleen in windsnelheid, niet in richting. Dat zou inhouden dat er geen rotating supercell's gaan ontstaan en dat de kans op tornado's ook beperkt zal blijven.

Zaterdag op zondagnacht komt eindelijk de lang verwachte extended forecast van Estofex maar die blijft (helaas) op "1" staan. Meteoalarm geeft nu een windwaarschuwing af voor de oostelijke helft van het land. De HIRLAM kaarten geven het koufront al om 14:00 uur boven het midden van het land hetgeen mij wat aan de vroege kant lijkt. Kortom: ook op dit moment heb ik nog geen plannen voor een chase op zondag... Ook Roy (in Nijmegen) is op dat moment nog niet zover denk ik alhoewel die wel op het vinkentouw zit...

Zondagochtend op tijd uit de veren en gelijk naar de laptop... Estofex op threat level 2!!! Meteoalarm code geel en het KNMI waarschuwt voor (zeer) zware windstoten! Het bloed begint nu in steeds rapper tempo door de aderen te kolken. Direct ook een mail retour van Roy die natuurlijk net zo vroeg is en gelijktijdig ontdekt dat Estofex heeft opgeschaald. De plannen zijn nu snel gemaakt. Ik haal Roy in Arnhem van het station en daar zien we dan wel weer verder. Inmiddels beginnen de chasers in het oosten des lands zich ook heftig te manifesteren. Daniel zit vast aan de honkbal maar Sietse en Peter zijn helemaal in voor een chase.

Exact om 10:30 vertrek ik in de Voyager naar Arnhem waar ik om precies 11:30 arriveer. Een kwartiertje later komt Roy aan en om 12:00 rijden we weg naar... ja, waar naartoe eigenlijk? Handig om dat even te weten... Ons eerste idee is door naar Oberhausen en dan daar verder zien. Meteoalarm gaf namelijk aan dat de meteo van Luxemburg code oranje had afgekondigd en de noordelijk Duitse deelstaten (nog) op groen staan. Dat zou ons dus op een meer zuid-oostelijke koers aanzetten. Estofex geven in hun analyse de groote shear echter juist voor noordelijk Duitsland aan dus dan zouden we juist naar het noord-oosten moeten. Juist tijdens die beraadslagingen foon: Sietse. Wat doen wij? Naar het oosten: zoveel is zeker.

Goed: we besluiten uiteindelijk toch meer noordelijk aan te houden, Estofex volgend. Dat betekent via de A50 naar het noorden en dan via de A1 naar het oosten. Dan komen we als vanzelf langs Borne en dan kunnen we gelijk Peter en Sietse wel meenemen. Exact om 13:30 kloppen we bij Peter aan. Wat drinken, een babbel en vanwege de dichte gordijnen zien we niet dat er buiten wat veranderd... Sietse komt rond 14:00 uur aanzetten en we vertrekken gelijk. Verbaast merken we op dat het er buiten behoorlijk dreigend uitziet!

We besluiten eerst langs het bekende waarneemveld te Azelo te gaan dat even buiten Borne aan de andere kant van de A1 ligt. Daar hebben we inderdaad een fraai uitzicht naar het zuid-westen op iets dat zowaar lijkt op een wallcloud! Helaas net te ver weg en deels achter bomen zodat we niet kunnen zien wat dit nu werkelijk is. Wel is ons duidelijk dat we naar het oosten moeten dus de naar de A1. We passeren de grens en de A1 wordt de A30.

Schuin links achter zit een zwaar dreigende wolkenmassa die er behoorlijk de sokken in heeft! De wolkenbasis ligt zeer laag, in ieder geval zo laag dat er niet onderdoor gekeken kan worden maar dat kan ook het gevolg zijn van de zware neerslag. Soms heeft het gevaarte een groenachtig uiterlijk, een teken dat het daar allesbehalve pluis is... Mijn medechasers die niet op de weg hoeven letten zijn in ieder geval in extase en schieten de ene opname na de andere! Soms zou je willen dat we iemand konden inhuren om te chaufferen want ik zou best ook wel meer willen zien en foto's willen maken.

We nemen een afslag van de A30 en kijken of we ergens een goed uitzicht op de naderende wolkenmassa kunnen krijgen. Dat lukt helaas niet goed en voor we het weten heeft het systeem ons alweer ingehaald. Snel terug naar de A30 en verder naar het oosten! Nog weer een poging: de snelweg af en kijken of we een vrij uitzicht kunnen vinden. Weer nul op ons request en het gevaarte heeft ons alweer ingehaald. Snel terug de snelweg op en verder naar het oosten! Het kost echt moeite om het systeem voor te blijven. Het is duidelijk: wij chasen niet het systeem maar het systeem chaset ons. Roy en ik hebben er al ervaring mee tijdens onze stormchase in de VS...

Nog maar weer eens een poging. Afslag 9 even voorbij Rheine leidt ons naar het dorpje Horsten. Weer zoeken naar een locatie met wat vrij uitzicht. We zien aan onze rechterhand een parkeerplaats: snel erop. We springen met de kamera's in de aanslag de auto uit als een zilvergrijs gevaarte ons komt bespringen! Het heeft iets weg van een soort rolwolk met een merkwaardige grijsachtige kleur. Aan de rechterkant van de "rolwolk" is de lucht vreemd licht van kleur. Het is duidelijk: dit wordt een heftige confrontatie...

Ik zie wat elektriciteitsdraden die het uitzicht belemmeren... Die kennen we uit de VS en hebben we een broertje dood aan. Dus snel naar de weg eronderdoor zodat de zeer snel naderende wolkenmassa in vol ornaat vastgelegd kan worden met de 20D en het 10-22mm ultrawijdhoek optiek. 1 foto slechts... dat valt de eerste hagel... we rennen terug naar de wagen en maken nog een enkele foto... Het is echter geen "gewone" hagel die er valt... Het zijn joekels van hagelstenen en het kabaal op het dak doet horen en zien vergaan! Wat te doen? Dit gaat verkeerd, zoveel lijkt duidelijk... Ik weet niet wie van de inzittenden Peter, Sietse, Roy of ik banger zijn voor het enorme geweld... Ik handel slechts in reflexen wetende dat de voorruit er elk moment aan kan gaan... Draai de parkeerplaats af en probeer ergens een veilig heenkomen te vinden maar waar??? Ergens besef ik dat "hard" rijden naar een schuilplaats sowieso het slechtste is dat je kan doen ook al omdat het zicht zeer slecht is geworden. Ik zie een verkeersbord en in een soort van automatisme probeer ik de wagen erachter te parkeren. Dat kan echter niet want er ligt een sloot pal rechts. Door het inferno merk ik niet dat ik de wagen tegen de rechterpaal aan parkeer... In de uiterst chaotische situatie schreeuwt Sietse dat ik een aanrijding maak, dus achteruit. De supercell, want dat is het ondertussen wel, heeft ons te pakken genomen en dat weten we ook. In de US zou je dit betitelen met "corepunching" en dat raden ervaren chasers daar sterk af. Welaan: ook in Europa is dat met dit type supercellen net zo goed sterk af te raden! Even zo snel als de hagel kwam is het plots weer voorbij. Tijd om de schade aan de wagen op te nemen. Geen barsten in de voorruit, geen ingedeukt dak. Maar wel wat schade vanwege de aanrijding met het verkeersbord. Het had allemaal een stuk erger kunnen zijn dus eigenlijk mogen we best blijk zijn. En ik heb de indruk dat eigenlijk iedereen er wel zo over denkt.

Opgelucht aanvaarden we de terugreis. Op de A30 zien we grote hoeveelheden gebladerte op de weg liggen! Die is er door de zware hagelstorm afgerukt. Ergens gaat op zeker mijn mobiel af. Die geef ik aan Roy en het blijkt Carl te zijn. Die meldt zware hagel in Gronau! Dat moet welhaast onze bui zijn! Sietse of Peter merkt op dat Gronau zo'n beetje op de route ligt naar Borne. Carl vind het prima als wij even verhaal komen halen want deze enerverende gebeurtenis willen we toch wel graag met Carl delen. En Carl evenzogoed de zijne. Maar eerst nog even de A30 af om de nu verdwijnende supercell van de achterkant te bekijken. Een fraai aambeeld toont zich!

Het bezoek aan huize Carl is als vanouds. We worden in de gastronomische watten gelegd en kunnen honderduit onze verhalen aan elkaar kwijt! Carl heeft via, via begrepen dat in Epe de maisvelden daar flinke schade door de hagel hebben opgelopen. Dus wij erheen. En dat is bepaald niet mis wat we daar zien. De stengels van de mais zijn zowat alle door midden gebroken en de stammen zijn zwaar beschadigd door de hagel! Hier moeten echt zeer grote hagelstenen zijn neergekomen. Nog een geluk dat wij die gemist hebben! Nog weer dagen later meld de krant dat er, alleen in Nederland, 10 miljoen euro schade is als gevolg van de hagel. Daaronder ook vele auto's met verbrijzelde voorruiten en gebutse daken. Met andere woorden: we hebben best wel geluk gehad...

We brengen Peter en Sietse naar huis en Roy en ik nemen het er nog even flink van in een plaatselijk bekend etablissement langs de A1. Veel napraten. Dit maak je niet vaak mee, dat is ons wel duidelijk. Ook is duidelijk dat je dit beter niet op onze manier kunt meemaken want het is maar net aan goed afgelopen. Een volgende keer brengen we het er misschien minder goed vanaf. Het idee is steeds om zo'n gevaarte, net als in de VS, vanaf de zuid-oost kant te benaderen en te observeren. Wij zaten echter via de A30 meer aan de noordzijde van het complex vanwaar je minder zicht hebt op het geheel. Verder is de treksnelheid van dit systeem dermate hoog dat het simpelweg niet tot nauwelijks "chasebaar" is. We besluiten dat we ons een volgende keer maar een gewone Amerikaanse huis-tuin-en-keuken supercell wensen ;-)

Al met al, ondanks de gelopen risico's, toch een uitermate geslaagde chase! We hopen allen deze zomer nog eens op een leuke chase te mogen want dit smaakt wel naar meer...


Map: from De Bilt via Arnhem and Borne to Rheine, ausfahrt 9 (Hörstel)

Route from De Bilt via Arnhem and Borne to Rheine, ausfahrt 9 (Hörstel)


MSG, 22 june 2008 at 12:00 UTC - note the emerging supercell at the moment we leave Borne!

MSG, 22 june 2008 at 12:00 UTC - note the emerging supercell at the moment we leave Borne!


Radar, 22 june 2008 at 15:35 MEZT - note the purple colored area of the biggest spot... we are exactly underneath...!

Radar, 22 june 2008 at 15:35 MEZT - note the purple colored area of the biggest spot... we are exactly underneath...!


Lightning, 22 june 2008 - accumulated lightning

Lightning, 22 june 2008 - accumulated lightning


English home Nature Weather Atmosphere Astronomy Storm Chasing Dutch version


Disclaimer & Contact